tips opgeblazen buik

6 voedingstips tegen een opgeblazen buik

Heb je vaak last van een opgeblazen buik?
Dan kunnen de volgende 6 voedingstips heel goed van pas kunnen komen!

Een opgeblazen buik, dit kan heel vervelend zijn. Heb ik verkeerd gegeten? Heb ik te snel gegeten? Ik lijk wel zwanger!
Het spijsverteringsstelsel van vrouwen is anders dan van mannen, daarom hebben vrouwen vaker last van een opgeblazen gevoel.
Vrouwen hebben een langere dikke darm dan mannen en natuurlijk een ander bekkensysteem.
De reden hiervoor is waarschijnlijk dat de vrouw tijdens de zwangerschap meer voedingsstoffen kan opnemen vanuit de dunne darm en meer vloeistoffen vanuit de dikke darm.
Deze combinatie kan leiden tot lus-vorming in de darmen: de dikke darm van vrouwen kan gekronkeld zitten terwijl van mannen in een U-vorm blijft liggen.
In die scherpe bochten kan ophoping van lucht en ontlasting ontstaan…. een opgeblazen gevoel!

tips opgeblazen buik

  1. Drink muntthee of kamillethee

    Muntthee helpt heel goed bij een opgeblazen gevoel. Drink dus regelmatig muntthee. Munt is goed voor je darmen en het spijsverteringskanaal. Na de maaltijd een kopje verse muntthee doet wonderen!  Als je niet van pepermunt houdt, of het gewoonweg niet werkt voor jou, is kamillethee een goed alternatief. Het heeft een verzachtende en kalmerende werking.

  2. Vermijd bonen en kauwgom

    Bonen veroorzaken een opgeblazen gevoel en ook door het kauwen op kauwgom slik je veel lucht in. Beide kun je dus beter vermijden!

  3. Eet minder zout

    Zout is belangrijk voor het regelen van de vochtbalans in het lichaam. Dus let er goed op dat je niet te veel zout eet. Door zout houdt je vocht vaBovendien zorgt te veel zout voor een hoge bloeddruk.

  4. Eet havermout en vezelrijk

    Door havermout te eten krijg je voldoende vezels binnen wat zorgt voor een goede darmwerking. Probeer ook voldoende porties fruit en groente binnen te krijgen!

  5. Eet minder vet en suikers

    Teveel suiker en/of vet kan resulteren in verschillende darmproblemen, zoals diarree, buikpijn of een opgezet gevoel. Probeer inname van voedingsmiddelen met veel suiker of vet elk geval te matigen.

  6. Drink het half uur voor de maaltijd niets

    Probeer een half uur voor de maaltijd niets te drinken. Als je dit wel doet zal de spijsvertering minder efficiënt zijn.

  7. Matig cafeïne-inname

    Ook kan cafeïne ervoor zorgen dat je buik opgeblazen voelt. De stof, cafeïne, kan ervoor zorgen dat voedsel de maag sneller verlaat.
    Cafeïne heeft ook de eigenschap om spasmen in de darmen te veroorzaken, wat het opgeblazen gevoel nog verder zal versterken. Als je geregeld last hebt van een opgeblazen gevoel kan het helpen om dus te minderen met koffie en cafeïne houdende drankjes.

Wil je meer weten over de spijsvertering dan kan je het gratis e-book downloaden! In dit e-book lees je alles over de spijsvertering en natuurlijk meer tips en tricks hoe je jouw spijsvertering kan verbeteren. Kijk ook eens bij ons product Gastrosette, dit product biedt ondersteuning bij de gehele spijsvertering.

Winkelwagen