Winderigheid of flatulentie

Winderigheid of flatulentie

Winderigheid of flatulentie

Ook vaak last van een opgezette, dikke buik? Steeds weer een opgeblazen gevoel met pijn in je onderbuik?
Dit komt doordat er veel gassen in de darmen zitten, die kunnen leiden tot pijn en/of misselijkheid.
Deze gassen moeten eruit en dat gebeurt in de vorm van windjes. Wanneer spreek je dan van winderigheid of flatulentie?
Je spreekt hiervan al je bovengemiddeld vaak windjes laat. Bovengemiddeld wil zeggen tussen de 30 en 50 winden per dag.
Gemiddeld laten een mens tussen de 10 en 15 winden per dag. Iedereen laat dus windjes en de meeste keren merk je het niet eens.
Het is dus eigenlijk heel gewoon en niets om je voor te schamen.
De meeste winden zijn ook geurloos, ongeveer 1% veroorzaakt een nare geur, dit komt onder andere door zwavelwaterstof.
Eigenlijk wordt winderigheid een echt probleem wanneer jij of je omgeving er echt last van heeft.

Wat kunnen de oorzaken zijn van winderigheid?

Enkele oorzaken kunnen zijn:

  • Je eet te snel en kauwt niet goed waardoor je lucht binnen krijgt
  • Je eet en drinkt producten die veel lucht bevatten
  • Onevenwichtig voedingspatroon
  • Intolerantie voor bepaalde voedingsmiddelen
  • Verstopping of obstipatie
  • Ouderdom
  • Angst of stress
  • Chronische darmaandoening
  • Darmoperaties

Wat kan je tegen winderigheid  doen?

  • Eet rustig en kauw dus goed
  • Eet liever wat meer kleinere maaltijden dan 3 maaltijden per dag
  • Eet zo min mogelijk producten die zorgen voor extra gasvorming (dus b.v. minder brood en frisdrank)
  • Kauw niet op kauwgom
  • Probeer verstopping te voorkomen door gezond en vezelrijk te eten
  • Drink citroensap, dat stimuleert de spijsvertering
  • Drink veel water en thee met munt of kamille

Veel lucht inslikken

Als je veel lucht inslikt spreken van Aerofagie.
Aerofagie wil zeggen dat je meer lucht dan gemiddeld inslikt.
Er zijn een aantal factoren die lucht inslikken verergeren, je kan hierbij denken aan:

  • Door een rietje drinken
  • Hete vloeistoffen ‘opslurpen’
  • Veel kauwen op kauwgom
  • Kauwen op je pen

spijsverterings problemen flatulentie blog

Eetgewoontes en voedingsmiddelen

Bepaalde voedingsmiddelen en eetgewoontes kunnen ook een oorzaak zijn van winderigheid.
Bij eetgewoontes kan je dus denken aan, niet goed kauwen, schrokken, dus te snel eten. Ook een eenzijdig voedingspatroon

Bij bepaalde voedingsmiddelen moet je denken aan:

Koolzuurhoudende dranken zoals cola, sinas en ook bier
Koolsoorten, denk aan ui, prei en koolsoorten
Fruitsoorten, appels, druiven, ananas en bananen
Sterk gekruid eten
Bruine en witte bonen
Romig en vette voeding

Remedies die kunnen helpen

Helaas is er haast geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar winderigheid.
Sommige mensen vertellen online dat ze baat hebben bij het gebruik van een van onderstaande producten om winderigheid of de geur te verminderen:

Daslookdruppels
Venkelzaad
Pepermuntolie (capsules)
Munt-, venkel- en/of kamillethee
Cardamom zaadjes (op kauwen)
Aloe Vera capsules of sap

Ga altijd naar de dokter als de winderigheid aanhoudt.
Ook als je bijvoorbeeld overmatig last heb van je darmen, diarree of verstopping of andere maag en darm klachten die langer aanhouden.

Als extra ondersteuning voor jouw spijsvertering kan je ook eens Gastrosette proberen.
Lees hier meer over Gastrosette.
Je kan ook het gratis e-book downloaden met informatie en tips en tricks over de spijsvertering.

Winkelwagen